En l’era digital actual, l’educació treballa per anar més enllà de la simple acumulació de coneixements. Ha de proporcionar les eines necessàries per desenvolupar habilitats com l’esperit crític i per capacitar als alumnes perquè siguin capaços de prendre decisions de forma autònoma, abordar desafiaments i resoldre conflictes amb un enfocament ètic.
Amb la creixent influència de les Intel·ligències Artificials en la societat, especialment en àmbits com la ciència, la tecnologia o l’educació, és important cultivar un esperit crític que faci qüestionar els valors que plantegen les IA, no només com a eines educatives, sinó també aliats per al desenvolupament de valors fonamentals.
La capacitat de crear valors propis és el que ens empodera, com a éssers humans, a adquirir un discurs personal i reflexionar sobre els dilemes ètics. Aquest procés ens habilita per prendre decisions amb un criteri propi, basat en la nostra comprensió i consciència.
Com podem utilitzar les IA per fomentar l’esperit crític a les aules?
Ja hem vist que les IA també formen part del món educatiu. A partir de l’experimentació podem observar quins avantatges i limitacions tenen les intel·ligències artificials, que tenim al nostre abast:
- Chatbot o ChatGPT: pot ser una eina per a la pràctica del processament del llenguatge natural. Amb aquesta aplicació poden analitzar els biaixos de gènere i socials que tenen les IA.
- Google’s Teachable Machine: permet crear models senzills d’IA. Poden entrenar models per al reconeixement d’imatge i, fins i tot, gestos.
- Bing IA Creator: generador d’imatges a partir d’una descripció o una imatge prèvia.
- CodeCombat: joc educatiu que utilitza IA per adaptar-se al nivell de programació de cada estudiant i que ofereix reptes personalitzats.
Les accions pràctiques poden proporcionar als estudiants una experiència tangible amb la intel·ligència artificial, fomentar la seva creativitat i desenvolupar les seves habilitats crítiques en aquest camp emergent.
Quins desafiaments suposa la intel·ligència artificial en l’educació?
- Supervisió i ètica: La implementació de IA en l’educació requereix una supervisió acurada i consideracions ètiques, així com la cura de les dades dels estudiants.
- Interacció humana: Encara que la IA pot ser valuosa com a eina de suport, no pot reemplaçar completament la interacció humana. La connexió emocional, l’empatia i l’adaptabilitat dels mestres són aspectes crucials en l’educació primària que la IA no pot replicar per complet.
- Biaixos i equitat: Els algorismes de IA poden tenir biaixos inherents causats per les persones que els alimentem. Si no som crítics, aquests biaixos poden perpetuar desigualtats existents en el sistema educatiu.
- Desenvolupament d’habilitats socioemocionals: L’educació és essencial en el desenvolupament d’habilitats socioemocionals. La interacció humana fomenta l’empatia, la col·laboració i la resolució de problemes.
- Fiabilitat: La fiabilitat de la intel·ligència artificial a l’educació primària depèn de la seva implementació i supervisació. És crucial que docents i equips educatius referents, comprenguin els efectes d’aquesta tecnologia en els educands.
Tanmateix, la intel·ligència artificial pot ser una eina valuosa per a l’educació, ofereix beneficis i recursos, sempre que es tingui en compte els biaixos i límits que té. Per aquesta raó, és essencial aprofitant el que la tecnologia ens ofereix i complementar-ho amb l’esperit crític humà, tot contribuint de forma positiva a l’aprenentatge.
Tot això ho podem observar a l’exposició que el Centre de Cultura Contemporània de Barcelona (CCCB) va inaugurar el passat 18 d’octubre IA: Intel·ligència artificial, amb col·laboració amb el BSC. L’exposició planteja una àmplia visió sobre el funcionament, les possibilitats creatives i els reptes ètics i legislatius de la intel·ligència artificial en la societat d’avui en dia. A través de la visita i l’experimentació, l’alumnat pot aprendre sobre els riscos i innovacions científiques i artístiques que amaguen les IA. A més a més, de desenvolupar un judici propi sobre les IA.
La IA no és ni Intel·ligent ni Artificial
No hem d’oblidar que aquestes tecnologies han estat creades per persones. Programades i esbiaixades per la informació i la pròpia limitació humana. Per aquesta raó, les dades i informació poden estar “infectades” pels biaixos generacionals, ètics i de gènere dels humans.
La principal diferència entre humans i màquines, és la capacitat de raonar, comprendre, aprendre, adaptar-nos, resoldre problemes, interactuar amb la societat i estimar. Les intel·ligències artificials funcionen com una memòria on s’emmagatzemen fons infinites d’informació que no són capaces de desenvolupar un esperit crític ni d’arribar a conclusions que requereixin una opinió pròpia.