L’11 de febrer es celebra el Dia Internacional de la Dona i la Nena en la Ciència, una ocasió per reconèixer i promoure la participació de les dones i les nenes en l’àmbit científic. Aquesta data commemora el paper fonamental que exerceixen les dones en la ciència i la tecnologia, fomentant la igualtat de gènere en aquestes disciplines i la promoció de la lluita pel reconeixement de referents femenines en les disciplines científiques, que han estat històricament entorns masculinitzats.
Reivindicar la presència femenina als estudis científics implica fomentar l’orientació educativa i professional amb una perspectiva inclusiva i no sexista. Aquesta ha d’estar recollida al currículum escolar, així com als materials i recursos educatius, entre altres accions.
Què influeix l’elecció d’una carrera professional entre les més joves?
Diversos estudis en psicologia, sociologia i didàctica de les ciències i la tecnologia, han identificat una sèrie de variables que influeixen en les aspiracions dels alumnes: l’entorn familiar, educatiu i social. Per dissenyar accions en l’àmbit educatiu que puguin contribuir a augmentar el nombre de vocacions cientificotècniques, és essencial conèixer els diferents aspectes involucrats en la formació.
- El nivell de competència i interès dels estudiants en disciplines cientificotècniques.
- La informació rebuda sobre el món laboral en el sector cientificotècnic.
- La motivació, interès i actitud per les matèries relacionades en aquests àmbits.
- La visió social de les professions relacionades amb formacions cientificotècniques
Un dels majors estímuls que ens porten a escollir una carrera professional són els primers referents. Per aquest motiu, és de vital importància que els docents comprenguin que són la font principal d’inspiració i els models a seguir per als alumnes des de les primeres etapes escolars. Són ells els qui ens ensenyen a estimar la ciència, l’educació i tot allò que ens envolta.
Aquests aspectes van molt lligats amb què coneixem com “Efecte Matilda”, el fenomen es produeix quan el treball i les contribucions de la dona en l’àmbit científic i professional han estat minimitzades, ignorades o atribuïdes a una figura masculina.
Com motivar des de les aules? Aquí van algunes propostes
Per a acompanyar aquest dia amb accions reals en els centres educatius, proposem una sèrie d’activitats, accions i recursos. És important no només recordar els assoliments de les dones en la ciència, sinó també inspirar a les nenes a explorar i perseguir les seves pròpies vocacions en STEM (Ciència, Tecnologia, Enginyeria i Matemàtiques) i estimular el pensament crític:
- Pel·lícules: Radioactive de Marie Curie, Figuras Ocultas, Àgora o Gorilas en la nieve, són algunes de les propostes cinematogràfiques que destaquen a les científiques com a protagonistes i portaveus de la ciència; aprofitant el Cineforum “Women in Science” organitzat Facultat de física de la UB.
- Llibres: Sàvies: la cara oculta de la ciència, Dones de ciència, Inventores i els seus invents o Lliçons de Química, són alguns exemples de lectures per conèixer el paper de les científiques de la nostra història.
- Iniciatives Culturals: Taller ‘Fem ciència amb les nenes i les dones en la ciència‘ de Vil·la Urània, Tallers i visita a l’exposició ‘Elles a la ciència‘ al CosmoCaixa o el Taller ‘Memòria violeta‘, sobre l’exposició “Imprescindibles” del Museu de Ciències Naturals de Barcelona.
- Tallers i formacions: projecte #100tífiques, més de 700 voluntàries científiques visiten els centres escolars d’arreu de Catalunya per compartir la seva experiència en la carrera professional. Les Activitats didàctiques de l’associació #NoMoreMatildas volen donar a conèixer i valorar les contribucions de les dones en la ciència i tecnologia, així com advocar per la igualtat de gènere i el reconeixement professional de les dones al llarg de la història.
Fomentar i promoure l’equitat de gènere permet reconèixer la contribució científica de les dones en la història i societat contemporània, enfortir la qualitat, la diversitat de la recerca i la innovació per garantir la justa representació i visibilitat de les dones en tots els àmbits científics.