Ens hem preguntat mai quins canvis fisiològics experimentem quan creixem? Influeix en el desenvolupament neuronal? Com són aquests canvis? Quina relació hi ha entre les emocions i la ciència?

Amb l’estrena de la pel·lícula “Inside Out 2”, ens acostem de nou al món interior de Riley Andersen, una nena que acaba de fer 13 anys. En el film apareixen algunes qüestions que podem explicar a través de la neurociència.  Aquesta segona pel·lícula, ens fa reflexionar sobre la importància d’escoltar i gestionar les pròpies emocions en etapes tan importants com la infància i l’adolescència.

La neurociència és la disciplina científica que estudia el sistema nerviós, incloent-hi la seva estructura, funció, desenvolupament, genètica, bioquímica, fisiologia, farmacologia i patologia. La neurociència ha permès investigar el paper fonamental que tenen les emocions en l’educació i la influència en la motivació, l’aprenentatge i el benestar dels estudiants. (Pekrun et al., 2002). En aquest context neix la neuroeducació, una disciplina emergent que integra la neurociència, la psicologia i la pedagogia, que  té per finalitat optimitzar els  mètodes d’ensenyança-aprenentatge tenint en compte com funciona el nostre cervell i permetent una experiència educativa més entenedora i benestant per l’alumnat.

Arran de les darreres investigacions científiques en l’àmbit de la neurociència i la neuroeducació, podem visualitzar en temps real i en detall com ens afecten els nostres sentiments. Això suposa una gran oportunitat per comprendre com funcionen les nostres emocions.

Les emocions tenen un impacte sobre el procés d’aprenentatge en diferents àmbits educatius.

  • Motivació i participació: les emocions, com la por, poden disminuir la motivació a participar en l’aula. En canvi, l’alegria, augmenta el compromís dels estudiants amb els seus estudis.
  • Atenció i concentració: algunes emocions com l’ansietat o la desmotivació, afecten a la capacitat d’atenció de l’alumnat, En canvi, l’interès i entusiasme, potencien la concentració i permeten resoldre els reptes que se’ls hi planteja a l’aula amb més facilitat.
  • Memòria i aprenentatge: l’estrès i l’ansietat interfereixen en la capacitat del cervell per processar i retenir informació i afecten negativament el rendiment acadèmic.
  • Relacions interpersonals: les emocions també influeixen en com ens relacionem amb el nostre món, amb les persones on compartim espais, activitats, etc. Les relacions positives amb companys i professorat també poden contribuir a una millor disposició emocional i, per tant, a una concentració més gran.

Aquesta comprensió de la relació entre les emocions i la pedagogia ha portat a desenvolupar nous recursos educatius basats en la intel·ligència emocional, que busquen promoure l’autoconeixement emocional, la regulació emocional i les habilitats socials als estudiants.

Com hem vist, la neuroeducació impulsa noves metodologies basades en principis neurocientífics, com ara la gamificació, l’aprenentatge basat en projectes i l’ús d’eines digitals. En el context escolar existeixen diversos recursos que podem integrar de manera positiva per millorar la gestió de les emocions, com per exemple, crear un ambient d’aula segur i acollidor, on els alumnes es sentin còmodes d’expressar els seus sentiments, fomentant l’expressió emocional i el maneig de les emocions. A més, d’establir relacions positives i de suport amb els estudiants, tot incorporant activitats que generin emocions positives i facin l’aprenentatge més atractiu i rellevant.

En Funbrain ens basem en el método científico per portar les STEAM a la societat a través de l’experimentació i l’acompanyament, ja que per nosaltres és molt important continuar innovant i aportant una mirada crítica en els processos d’aprenentatge.

El nou catàleg d’activitats del curs 2024/2025 de Funbrain contempla activitats d’experimentació científica i STEAM, de sensibilització mediambiental i de promoció de la salut i hàbits saludables, tenint en compte els recursos i metodologies per millorar l’aprenentatge.

Per aquesta raó, a través de la formació del professorat en neurociència els ajuda a ser conscients dels senyals emocionals dels estudiants i poder donar una resposta ràpida i efectiva. La neuroeducació representa una evolució en la comprensió i la pràctica de l’ensenyament, proporcionant una base científica per millorar i personalitzar el procés educatiu en benefici de tots els estudiants.

es_ESEspañol