La intel·ligència artificial, ja no és qüestió de ciència-ficció. Forma part del nostre dia a dia i s’està integrant a la societat com un element tecnològic, metòdic i participatiu més.

El primer cop que es va sentir a parlar sobre intel·ligència artificial, o com la coneixem ara “IA”, no va ser amb l’homònima pel·lícula de 1991 de Stephen Spielberg, sinó que Alan Turing, conegut per la seva màquina capaç de desencriptar missatges de l’ENIGMA durant la Segona Guerra Mundial. L’any 1950, Turing, va començar a utilitzar aquestes paraules per denominar aquelles màquines intel·ligents que, gràcies al desenvolupament científic i tecnològic, serien capaces de programar càlculs intel·ligents de forma autònoma.

Com a eina de transformació

En els últims dos anys, la societat ha sentit a parlar molt sobre com les IA revolucionarien el món tal com el coneixem ara, i, fins i tot, que serien una amenaça per a alguns sectors laborals i econòmics. Tanmateix, el que s’ha observat és un aprofitament dels recursos que ofereixen aquestes eines per implementar i com a mecanismes facilitadors, no com a amenaces reals.

No hem d’oblidar que aquestes màquines i algorismes han estat ideals i elaborats per persones reals de carns i ossos, amb els seus biaixos i limitacions, que es transmeten directament a la màquina. D’aquest forma, les intel·ligències artificials es poden observar com oportunitats i no com amenaces, les quals ens permeten explorar el seu potencial i impacte, i així mateix, establir límits davant de les desigualtats que s’hi observen.

ChatGPT, DALL-E, Gemini o altres plataformes d’AI, no deixen de ser eines facilitadores que ens poden ajudar a realitzar comunicacions més accessibles, anàlisis predictives, mecanització i optimització de processos, afavorint a tasques creatives o per a l’automatització de continguts, entre moltes altres, sense abusar d’elles. A poc a poc, s’ha començat a observar un augment exponencial en l’ús de les IA, i, així mateix un canvi de tendència positiu quant a la seva percepció social.

“Actualment, 1 de cada 3 professionals de diferents camps de la comunicació i el periodisme usen diàriament la IA per optimitzar el seu treball”.

IA i educació

L’educació no es queda curta davant la imperativa arribada de les intel·ligències artificials. La capacitat d’aquestes per transformar l’aprenentatge i l’ensenyament són evidents. Ens permet personalitzar continguts, avaluar amb més precisió, augmentar la motivació a través de propostes, eines i metodologies més atractives i, al mateix moment, brindar accessibilitat a l’educació obrint un món de possibilitats per millorar la qualitat educativa.

Com s’ha esmentat anteriorment, no hem d’oblidar les limitacions i capacitats de les IA, aquestes poden ser grans eines complementàries, però no substituents del factor humà. Abordar-les de forma conscient i responsable és una tasca que correspon al professorat i a la societat que participa en el seu enriquiment.

Quines eines d’IA podem fer servir per al nostre dia a dia?

En aquest punt et proposem un exercici que pots fer a l’aula en el qual et recomanem una sèrie d’aplicacions d’IA que et poden ajudar a realitzar-ho més eficientment. Crea el teu article de divulgació o activitat d’experimentació científica!:

Sabent que no tot l’impacte és positiu respecte a l’aplicació de tecnologies IA en l’ensenyament, quin impacte positiu pot tenir sobre l’educació?

  • Personalització de l’aprenentatge: pot analitzar les necessitats d’aprenentatge de cada estudiant i adaptar el contingut educatiu al seu ritme i estil d’aprenentatge.
  • Tutors virtuals i assistents d’aprenentatge: els sistemes poden actuar com a tutors virtuals, oferint suport addicional fora de l’aula, tenint en compte els possibles errors i biaixos que poden contenir.
  • Automatització de tasques administratives: facilita tasques administratives que consumeixen molt temps, com la qualificació d’exàmens i la gestió d’horaris, alliberant els educadors.
  • Avaluació i seguiment del progrés: poden avaluar el progrés dels estudiants de manera més eficient i precisa, identificant àrees de millora i adaptant els plans d’estudi per a abordar aquestes necessitats.
  • Accessibilitat: ajuda a crear alternatives i ambients més accessibles per a estudiants amb discapacitats mitjançant la creació d’interfícies adaptatives, programes de lectura.
  • Enriquiment del contingut educatiu: crea contingut educatiu més interactiu i atractiu, com a simulacions i jocs educatius que poden fer que l’aprenentatge sigui més divertit i efectiu.
  • Detecció de llacunes en el contingut: analitza els continguts i sistemes d’aprenentatge per a identificar tendències que poden ajudar als educadors a millorar els materials d’ensenyament i els currículums.
  • Formació docent: proporcionen als docents simulacions i entorns de pràctica que els permeten millorar les seves habilitats pedagògiques en un entorn controlat.

El futur ja és aquí

En Funbrain estem compromesos en oferir el millor servei en educació i ciència. Creiem en una societat educadora i en la responsabilitat de formar i inspirar a través del mètode científic des de les primeres etapes de la vida.

Per aquesta raó, iniciem un curs escolar més les visites – taller a les instal·lacions del Barcelona Supercomputing Center (BSC-CNS). En aquestes els alumnes poden gaudir d’una experiència 360 per conèixer la capacitació del Mare Nostrum 5 i de les seves possibilitats. Amb el programa “Som Investigadores” té com a objectiu fomentar les vocacions científiques i el coneixement de les STEM als més petits.

El supercomputador Mare Nostrum 5 és un clar exemple de com podem la IA és un pilar fonamental per l’avenç en la investigació, fent incís en l’optimització de processos, anàlisi i obtenció de grans quantitats de dades en segons i prediccions de successos científics futurs. El Mare Nostrum 5 té previst augmentar gairebé un 50% la seva capacitat en el pròxim any a més, permetrà desenvolupar processos més complexos per a les investigacions en sectors com la medicina, les ciències de la Terra i espacials, entre d’altres.

La integració de la intel·ligència artificial a la societat i, especialment, a l’educació, ens porta a un futur ple de possibilitats, però també de responsabilitats. Cal utilitzar la IA de manera conscient i responsable, entenent tant les seves capacitats com les seves limitacions. En l’àmbit educatiu, la IA pot transformar l’aprenentatge, fer-lo més accessible i adaptar-lo a les necessitats dels estudiants, però sense substituir mai el factor humà.

El futur de la IA no depèn només del desenvolupament tecnològic, sinó de com triem utilitzar-la per satisfer les nostres necessitats i valors. Si adoptem la tecnologia amb una visió reflexiva i col·lectiva, podrem garantir que aquest avenç sigui un impuls de millora per a les generacions actuals i futures.

es_ESEspañol