Per què expliquem contes als infants, llegim novel·les, anem al teatre o consumim contingut  a les plataformes digitals?

Des dels inicis de la civilització, i amb la descoberta del foc, els éssers humans ens trobem per escoltar històries, gaudir i transmetre coneixements. De fet, sembla que l’estructura de les històries té un poder d’atracció que està gravat en la nostra biologia. Algunes investigacions suggereixen que narrar ens ajuda a donar sentit al món i que imaginar o somiar són simuladors per a la vida. 

És cert que per aprendre,  hem de “fer coses”, però no està tan extès la força didàctica que té escoltar històries. Un estudi comparatiu, amb més de 3000 alumnes, va concloure que els exercicis basats en la creació d’històries incitaven a l’alumnat a un major desenvolupament del pensament crític. Hèctor Ruiz, investigador  sobre mètodes de docència en infants, ens assenyala: “les històries atreuen la nostra atenció, ens resulten fàcils de comprendre i són especialment memorables, considerant-les amb un estatus “psicològicament privilegiat””.

Què tenen les històries per atreure tant la nostra atenció?

Les narracions ens mantenen expectants, ens conviden a fer-nos preguntes i a plantejar nous reptes i solucions, a més ens conviden a estar atents tot fomentant la nostra capacitat d’atenció.  Quan els protagonistes es troben amb conflictes i dificultats addicionals ens convida a imaginar els possibles desenllaços,  ens permet treballar emocions i valors  com l’empatia, la solidaritat, el respecte, tan importants en els contextos educatius.

Per aquesta raó, és important desenvolupar les eines i metodologies necessàries per treballar a l’aula. Organitzar les lliçons en forma d’històries partint d’un conflicte a resoldre pot ser clau per a la motivació i atenció de l’alumnat. 

Les històries són exemplificadores, busquem la practicitat i la coneixença en conceptes que podem trobar al nostre voltant o en les pròpies experiències. Així mateix, la capacitat de recordar una informació es multiplica quan es presenta com una història. A continuació et presentem una sèrie de propostes lectores que ens ajudaran a treballar aquests aspectes a l’aula i a casa.

Com ho fem? 

Sabem que la narració d’històries és un art que requereix habilitat i tècnica. Per a què  una història sigui efectiva, ha de tenir un ordre i una estructura ben definits. Aconseguir una bona narració, precisa seguir certes estructures, així com una selecció de detalls i una bona  creació de personatges que connectin amb l’audiència. 

  • Converteix-te en storyteller: millorar les capacitats comunicatives com a docent ajudarà a que l’alumnat adquireixi la informació de forma més conscient i amb una major comprensió. 
  • Crea la teva pròpia història: a partir del plantejament d’una història els alumnes hauran de construir els personatges, el fil conductor i desenllaç. Posteriorment a la pràctica, els alumnes poden llegir les seves històries a la resta d’alumnat.

Us convidem a posar en pràctica aquestes pràctiques per aconseguir una lliçó atractiva, capaç de mantenir l’atenció de l’alumnat i transmetre els missatges desitjats.

es_ESEspañol