L’educació ambiental és indispensable per entendre què passa al nostre voltant. El seu objectiu és conscienciar a la població sobre la degradació del medi ambient i dels ecosistemes. Algunes de les seves missions són: reduir les emissions de CO2, com afrontar les situacions de sequera o quines accions personals i socials cal prendre per ser més sostenibles.

A mitjan desembre de 2023, el portacontenidors “Toconao” va perdre sis contenidors que amb gransa de polietilè, més comunament conegut com a pèl·lets, entre altres materials. El seu abocament va alliberar a les costes de Galícia, Astúries i Cantàbria 26.500 kg de petites boles de polietilè.

Els voluntaris porten recollint les mostres de pèl·lets des de l’activament del pla de contingència per contaminació marítima el dia 5 de gener. A causa de l’escassa informació i contradicció sobre la seva toxicitat, els experts recomanen la màxima protecció per al personal de què treballa amb la retirada d’aquests materials en les platges. Els pèl·lets abocats són petits plàstics i microplàstics, de fins a 5 mil·límetres que són utilitzats com a matèria primera a la indústria de la fabricació dels plàstics, també els podem trobar en la gespa artificial.

Aquest només és un petit exemple de la problemàtica mediambiental causada pels contaminants abocats arreu del món en els nostres mars i oceans. Per aquesta raó és tan important promoure l’educació ambiental entre els més joves.

Què podem fer per conscienciar de les problemàtiques a l’aula?

  • Taller sobre el consum i contaminació: a Funbrain fem tallers sobre medi ambient, salut i contaminació, com per exemple: SOS crisi climàtica i Món H2O.
  • Visites a plantes de reciclatge: el projecte de l’AMB “Compartim un Futur” té com a finalitat sensibilitzar i educar en la sostenibilitat a través d’un programa educatiu on trobareu visites a instal·lacions, activitats a territori i tallers a les aules.
  • Documentals i vídeos sobre els processos i contaminants en l’alimentació: com per exemple: Planeta Terra de David Attenborough, A Plastic Ocean o Home.
  • Exposició Menja-Actua-Impacta: Fundació Esplai disposa d’una exposició que ens ajuda a donar una perspectiva general de com afecta el que mengem en la nostra salut.

Cada any s’acumulen fins a 8 milions de tones de residus plàstics als oceans. El 95% dels contaminants de les aigües són plàstics; el 70% de les escombraries marines provenen d’activitats terrestres, i, juntament amb herbicides, plaguicides, fertilitzants químics, detergents, hidrocarburs, etc., que són introduïts en la cadena alimentària global.

A causa de les característiques d’aquests petits materials els animals ho confonen amb aliment i acaben integrant-se en la cadena tròfica. La Comissió Europea alerta que els pèl·lets no són materials biodegradables i, per tant, s’acumulen en les aus, peixos i mol·luscs, que per conseqüència acabem ingerint els humans. Sent de risc potencial a causa de la seva toxicitat, per a la salut.

Ho podem treballar amb l’alumnat?

Lligant-ho amb el 12 è i 14 è dels Objectius per al Desenvolupament Sostenible: consum i producció responsables i vida submarina, es poden explorar diferents recursos i competències per veure com impacten en l’alumnat:

Consulta la Infografia interactiva on hi trobaràs els recursos i competències per treballar a l’aula

Continuar educant en la protecció dels nostres oceans i de la seva biodiversitat, que juga un paper fonamental en la salut tant de les persones com del nostre planeta en conjunt, ens ajudarà a preservar els ecosistemes per a les generacions futures i garantir un equilibri entre l’ésser humà i el medi ambient.

es_ESEspañol